No si oyes simpri tasê e fâ i furlans. Al ven il moment li che si scugni jessi triscj.
Ogni an mi tocje di lei sul ‘gjornâl’ il coment di Tolazzi, president de jurie dal S. Simon di Codroip, sul stât da la leterature furlane, dal biel scrivi in marilenghe.
A son considerazions che mi fasin mâl al cûr e mi urtin. Ce che mi fâs soredut stâ mâl al è il fat che a rivin di un tâl che al à un concet da la leterature avonde discutibil, che al pontifiche cuntune libertât di no crodi, cjatant il consens da la puare intelighenzie furlane che e sta ancje a sintîlu e i rispuint.
O scrîf cheste riflession parcè che no soi di bessôl a pensâle cussì. Mi è vignût il confuart di pre Roman Michelotti che sul numar di Otubar da la Patrie dal Friûl al ripuarte un articul dal grant Antoni Beline dal 1985, dal titul une vore significatîf “S. Simon: a cuant un premi pe zurie?”
L’emerit president dal S. Simon lu ai cognossût tal 2009 a traviers il so articul al Messaggero. Mi impensi che a chel S. Simon o vevi mandât un cuindis contis in marilenghe. Parcè? Mi plâs scrivi par furlan cul intent di condividi cualchi esperience cun altris furlans; ce che al sucêt par solit cu la nestre piçule lenghe che no ti da bêçs e tant mancul sucès e visibilitât.
Tolazzi al jere dentri chê jurie che e veve tacât i lavôrs cun cinc di lôr, ma dopo a àn finît dome in trê: Tolazzi, Turello e Marchetta. Interessant ancje la posizion di chest ultin che un an al judiche e l’an dopo, e chel dopo ancjemò, al è judicât e al vinç cu la stesse comission. Al sucêt ancje chest!!
Nissun al à mai savût nuie di Aldo Colonnello e Giacomo Vit, sparîts di chê jurie 2009. Parcè? Ce jerial sucedût? Bastavie une aspirine?
Subite dopo la premiazion di chel S. Simon, l’articul di Tolazzi sul Messaggero dal Otubar 2009. La mê prime impression in chê volte e je stade di un scrit di une persone veramentri inrabiade cun cualchidun, o di un mat di manicomi, tante e jere la violence dal articul.
Di sigûr trê osservazions mi vevin lassât scaturît, dificilis di dismenteâ.
La prime. Il nestri espert al sostignive che la conte no varès la dignitât dal romanç. Balis. Si sa che i grancj autôrs a àn scrit contis e romançs, e tancj a son plui famôs pes contis che a àn publicât.
La diference e po jessi la lungjece e la complessitât da la trame, ma a àn il stes valôr leterari, a puedin rivâ al stes pathos.
La seconde. Il nestri grant al diseve che i partecipants al S. Simon 2009 no san scrivi, a improvisin. Il motîf al jere che no son usâts a lei. Al seguive il paternalistic invît a cjapâ sù i libris, a tornâ a scuele. Lu ai fat. Mi son bastadis la leture da ‘La Salamandrie tal Fûc‘ e la sô traduzion/interpretazion dal Odissee par capî la sostance. Pocje robe di un che al olse. Dome tecniche e nissune emozion.
La tierce osservazion. Il Tolazzi al descriveve i ‘vielis’ partecipants a chel S. Simon e i lôr scrits cuntune acezion taliane che no mi impensi di precîs, che però o podìn definî par furlan come … ‘a pucin di frait, di muart’. Incredibil! Dopo o ai pensât che l’espert si riferive di sigûr a se stes.
O pensavi che e fos la fin dal Tolazzi, che si fos copât, invezit, al è inmò ca, president dal S. Simon 2010, 2011, 2012, 2013… S. Simon nol à fat il miracul.
Cualchi considerazion finâl. Claramentri, no soi in linie cui intervents che a àn tabaiât e a tabaiaran da la pocjece da la culture furlane, da la leterature furlane, ma pluitost o vuei sotlineâ la pocjece da lis personis che nus rapresentin. Al è simpri cussì cun nô furlans. Un invît al sindic di Codroip e ai tancj zovin furlans di valôr a dâ une pedade ai Tolazzi, Zanon e Donada, e a doprâ la marilenghe, a scrivile cence pôre, par continuâ un patrimoni che nol à di finî. Une biele netade di dutis chestis personis autoreferenziâls di pôc valôr che no puartin a nuie e a dan lûc a ducj i atacs cuintri il furlan e la nestre identitât.
Mandi,
Graziano Urli (Listize) ❚
La piçade / Fevelìn di autonomie pluio mancul diferenziade
Mastiefumate
In Italie si torne a fevelâ di autonomie. Magari par dâi cuintri, ma si torne a discuti. La Lega cu la propueste di leç su la autonomie diferenziade e torne a metile in cuistion. Dopo la Secession de Padanie, la Devoluzion, la Gjestion des Regjons dal Nord, dutis cuistions ladis in malore, cumò Calderoli al […] lei di plui +
Grant suces di “Stin dongje ae Patrie”, la tierce edizion de fieste dal nestri gjornâl
Redazion
Pe rassegne Avostanis, li dai Colonos a Vilecjaze di Listize, il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport si è strenzût intor dal gjornâl dut par furlan fondât tal 1946 A an partecipât: Glesie Furlane, i Bakan, Claudio Moretti – Elvio Scruzzi – Fabiano Fantini (Teatro Incerto), Serena Fogolini e Raffaele Serafini (Contecurte), […] lei di plui +
L’EDITORIÂL / Miôr furlans o citadins dal nuie?
Walter Tomada
I popui a àn une identitât ancje se no le vuelin. Tant che ogni om al nas e che al cres cuntun non, un cognon, un puest di divignince, e un document che lu comprove, cussì ancje i popui a vegnin di un timp lontan e di une tiere dongje, a clamin lis robis intune […] lei di plui +
Apontaments / Tarcint, Vinars 6 di Setembar aes 18, Presentazion dal libri “Feminis furlanis fuartis” di Erika Adami te terace de Biblioteche Comunâl
Redazion
L’apontament si tignarà doman, Vinars ai 8 di Mai, aes 18, te terace de Biblioteche Comunâl, vie Divisione Julia a Tarcint. La Aministrazion Comunâl di Tarcint cun la Comision de Pari Oportunitât nus invide ae presentazion dal libri di Erika Adami “Feminis furlanis fuartis” che viodarà la partecipazion di une protagoniste dal libri e de […] lei di plui +
L'EDITORIÂL / LETARE AL GNÛF VESCUL. LA LEZION DI AQUILEE NO VA DISMENTEADE
Walter Tomada
Preseât bonsignôr Riccardo Lamba, gnûf Arcivescul di Udin, “La Patrie dal Friûl” i da il benvignût e i fâs i auguris pe so gnove mission. La miôr robe che o podìn sperâ, par lui e par nô, e je che al rivi a colp a jentrâ in sintonie cu la storie di cheste tiere, che […] lei di plui +
L’EDITORIÂL / Letare al gnûf Vescul la lezion di Aquilee no va dismenteade
Walter Tomada
Preseât bonsignôr Riccardo Lamba, gnûf Arcivescul di Udin, “La Patrie dal Friûl” i da il benvignût e i fâs i auguris pe so gnove mission. La miôr robe che o podìn sperâ, par lui e par nô, e je che al rivi a colp a jentrâ in sintonie cu la storie di cheste tiere, che […] lei di plui +