Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
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IL FERÂL. (cuinte pontade) I furlans

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O scomencìn chest gnûf an dal “Ferâl”, la rubriche dedicade a pre Antoni Beline, riproponint une sô riflession a pontadis. Il test complet al à il titul “I Furlans e il templi” e al presente un resonament sul rapuart dai Furlans cu la fede e la religjositât.
pre Roman Michelotti
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(cuinte pontade)
[…] I FURLANS
Identitât dinamiche
Chest mi permet di ameti cence nissun pôre e nissun complès l’esistence di une identitât storiche, culturâl e religjose furlane. Si trate, come che o ài vût mût di dî plui voltis, di une identitât dinamiche e no statiche, in sintonie cul contest dai popui e cui timps che si cjate a vivi. Dut chest mi fâs capî che ancje il Friûl si evolf, si modifiche, al cambie pe leç vitâl de continuitât te diviersitât o de diviersitât te continuitât. Al è ce che al sucêt tal cuarp fisic des personis e dai organisim vivents, che a son simpri chei ma simpri diferents pal fat che lis celulis a cambiin di un continui. Chest al va dit cun clarece soredut a di chei che si ostinin, sperìn in buine fede ma cun pocje inteligjence, a conservâ in maniere ossessive e maniacâl formis lessicâls, mentâls e struturâls muartis e fraidessudis, dant un rimpin propit a chei che a identifichin la difese des culturis minoritariis cuntune batae di retrovuardie e di restaurazion. Volê fermâ la storie, volê tornâ indaûr, volê imponi a la nestre gjenerazion il contest culturâl e lessicâl dai nestris paris e vons al è un at inutil, innaturâl, stupit e mortificant, parcè che nô o vin dirit di vivi il nestri timp come che lôr a àn vivût il lôr. Se la nestre vite e je compagne de lôr, al vûl dî che lôr no àn semenât nuie e nô no vin cjapât sù nuie. Cussì, cul intent di onorâju, si ju disonore. Nô no vin di salvâ nissun. O vin di vivi. No si trate di tignî in vite un passât che nol à plui resons di esisti ma di progjetâ un avignî che nus permeti di vivi in plenece e in dignitât.
Coordenadis storichis…
Il Friûl duncje nol è simpri compagn ma si modifiche cul modificâsi dai timps. Partant il Furlan dal 1500 nol è chel dal 1800 e chel dal 1900 nol è chel dal 2000. E je une regule gjenerâl che no cognòs ecezions, inmò mancul cumò che la comunizazion mediatiche e jentre par dut, nivelant come une staze implacabil. Partant il rapuart che i Furlans dal patriarcjât e de ete moderne a àn vût cul templi nol è siguramentri chel de ete contemporanie e de nestre ete post-moderne e post-cristiane. Parcè che la glesie, come societât e struture, e vîf tal timp e e partecipe di dutis lis modificazions dal timp.
Al è vêr che Diu al à creât l’om sul so stamp, come che nus conferme la Bibie (Gjen 1,26), ma al è ancje vêr che l’om si fâs un Diu o une imagjin di Diu sul propri stamp. E chest stamp si modifiche cul modificâsi de storie. Par chel, in timp di monarchie, di podê espotic e di division di classis, o varìn un Diu alt e trement, un “Re dai rês e Paron dai parons” (Ap 19,16), il Rex tremendae majestatis che si cjantave tal Dies Irae e che te Messe di Requiem di Mozart ti fâs glaçâ il sanc. Un Diu che no si pò fâi domandis e dâi colpis ma dome dâi rispuestis e cirî di parâsi in condizions di evidente e scandalose disparitât.
Se Diu al jere il Suprem e al faseve plui pôre che confidence, il rapuart di sotanance si trasmeteve a dut il mont sacrâl. La pôre di Diu e la pôre dal predi a son su la stesse lungjece di onde, ancje se cun gradazion diferente. Plui alt e lontan e trement al è Diu, e plui fuarte e determinant e sarà la figure dal predi, l’unic in grât di mediâ e di svicinâ chestis dôs realtâts cussì distantis. Cul modificâsi des condizions storichis, politichis e economichis, al è modificât ancje il stamp de nestre vite religjose, pa la cuâl il nestri rapuart cun Diu, se nus è restât un, nol à dibot nuie dal rivuart e de teme dai nestris paris e vons. E, in proporzion, e je calade o sparide ancje la pôre dal predi. ❚
[…]
(al va indevant sul prossim numar)
pre Antoni Beline

La piçade / Fevelìn di autonomie pluio mancul diferenziade

Mastiefumate
In Italie si torne a fevelâ di autonomie. Magari par dâi cuintri, ma si torne a discuti. La Lega cu la propueste di leç su la autonomie diferenziade e torne a metile in cuistion. Dopo la Secession de Padanie, la Devoluzion, la Gjestion des Regjons dal Nord, dutis cuistions ladis in malore, cumò Calderoli al […] lei di plui +

L’EDITORIÂL / Miôr furlans o citadins dal nuie?

Walter Tomada
I popui a àn une identitât ancje se no le vuelin. Tant che ogni om al nas e che al cres cuntun non, un cognon, un puest di divignince, e un document che lu comprove, cussì ancje i popui a vegnin di un timp lontan e di une tiere dongje, a clamin lis robis intune […] lei di plui +

Apontaments / Tarcint, Vinars 6 di Setembar aes 18, Presentazion dal libri “Feminis furlanis fuartis” di Erika Adami te terace de Biblioteche Comunâl

Redazion
L’apontament si tignarà doman, Vinars ai 8 di Mai, aes 18, te terace de Biblioteche Comunâl, vie Divisione Julia a Tarcint. La Aministrazion Comunâl di Tarcint cun la Comision de Pari Oportunitât nus invide ae presentazion dal libri di Erika Adami “Feminis furlanis fuartis” che viodarà la partecipazion di une protagoniste dal libri e de […] lei di plui +