Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Al è rivât Dicembar

Bete di Spere

Il 2020 al è daûr a finî, e stant che chest an no podìn bussâsi e cjapâsi a bracecuel par fâsi i auguris, e viodût che la OMS e à dit che nancje saludâsi cul comedon nol va masse ben, pes fiestis o proponarès di tocjâsi ognidun dulà che nol bat il soreli. Cussì no si riscje di trasmetisi il virus, e tal stes timp si sconzure che il 2021 al sedi ancjemò piês.
Al larâ dut a remengo.
I sants dal mês
Sant Nicolau e Sante Luzie (ai 6 e ai 13 di Dicembar), protetôrs dai negoziants di zuiatui. Finîts tai ultins timps sot acuse di Greta Thunberg parcè che a doprin combustibii fossii, a àn provât tai ultins agns a cambiâ il cjarbon cui panei solârs, ma no jentravin te cjalce.
Sant Eugjeni (ai 30 di Dicembar) che, a dispiet dal non, al veve un QI te medie.
Sant Silvestri (ai 31 di Dicembar), protetôr dai trenuts cui medley.
Sante Scugne, ducj i dîs, dut l’an.
Dicembar te storie
Ai 16 di Dicembar dal 2017, Sapade e torne in Friûl. Trê agns dopo, il Friûl al cîr di tornâle indaûr par sbassâ il numar dai infetâts.
Personaçs nassûts in Dicembar
Moira Orfei, nassude a Codroip ai 21 di Dicembar dal 1931. Prime di scomençâ la cariere che a le à fate deventâ famose, si dîs che e ves provât a jentrâ in politiche, ma cualchi mês dopo e à molât dut parcè che – cussì e à dit – “Al jere dut un circ”.
Il proverbi dal mês
Sot de nêf pan, sot de ploie fam, sot di Vençon Bordan.
La liende dal mês
Chê di Romeu e Juliete che, come che si à scuvierzût, a jerin furlans.
Te realtât, si clamavin Meni Dicadalaghe e Catine Diladalaghe e a vignivin di dôs fameis che no rivavin a metisi dacuardi se al jere just fevelâ cu la “a” o cu la “e”.
Il sport dal mês
Convinci la none che cu la cene di Nadâl limitade ai parincj plui drets, nol covente meti sù dîs chilos di broade e muset (e cui che al dîs che chel chi nol è un sport, sigûr nol à provât la fadie che e covente!).
L’invistiment dal mês
La magnesie Brioschi.
Events e Fiestis dal mês
La cuarantene. ❚

La piçade / Fevelìn di autonomie pluio mancul diferenziade

Mastiefumate
In Italie si torne a fevelâ di autonomie. Magari par dâi cuintri, ma si torne a discuti. La Lega cu la propueste di leç su la autonomie diferenziade e torne a metile in cuistion. Dopo la Secession de Padanie, la Devoluzion, la Gjestion des Regjons dal Nord, dutis cuistions ladis in malore, cumò Calderoli al […] lei di plui +

L’EDITORIÂL / Miôr furlans o citadins dal nuie?

Walter Tomada
I popui a àn une identitât ancje se no le vuelin. Tant che ogni om al nas e che al cres cuntun non, un cognon, un puest di divignince, e un document che lu comprove, cussì ancje i popui a vegnin di un timp lontan e di une tiere dongje, a clamin lis robis intune […] lei di plui +

Apontaments / Tarcint, Vinars 6 di Setembar aes 18, Presentazion dal libri “Feminis furlanis fuartis” di Erika Adami te terace de Biblioteche Comunâl

Redazion
L’apontament si tignarà doman, Vinars ai 8 di Mai, aes 18, te terace de Biblioteche Comunâl, vie Divisione Julia a Tarcint. La Aministrazion Comunâl di Tarcint cun la Comision de Pari Oportunitât nus invide ae presentazion dal libri di Erika Adami “Feminis furlanis fuartis” che viodarà la partecipazion di une protagoniste dal libri e de […] lei di plui +