Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

PATRIARCJIS FÛR DAL ORDENARI. LA STORIE – Paulin I, il prin vescul di Aquilee che si è distacât di Rome par difindi la sô Glesie

Diego Navarria

A pene che a jentrin inte glesie za scurute, Marc e Bete a son incolmâts de musiche potente e maestose dal orghin. La glesie, vueide di int, e je implenade dai sunôrs di arint dai riplens e di chei profonts dai bas di pedâl. I doi zovins, cu lis vibrazions che ur jemplin il pet, a montin sù pe scjalute ripide par rivâ te cantorie, là che a cjatin Pieri, l’organist, cjapât de esecuzion, che nancje no si inacuarç di lôr. I doi a stan cidins, a cjalâ inmagâts lis sôs mans e i pîts che a corin pes tastieris e pai pedâi, fin a cuant che, zirade la ultime pagjine dal spartît, il toc al finìs. Intant che si sfante il rivoc de musiche, Pieri ju viôt: “Buine sere, fantats!” “Buine sere, mestri Pieri”. “Clamaitmi dome Pieri che, dopo che o vin cjantât il Missus, us stimi tant che coleghis. Us ai clamât parcè che o varès voie di fâus cjantâ alc par Pasche.” E Bete: “Ce varessino di cjantâ?” “La secuence Victimæ paschali laudes, dulà che tu, Bete, tu fasaressis la part de Madalene. Ma mi plasarès – al zonte Pieri – ancje meti sù Ubi Charitas est vera che al è il cjant just pe Joibe Sante. Pensait che lu à scrit Sant Paulin patriarcje di Aquilee. ” E Marc, scherçant: “Ma mestri, simpri robe vecje di Aquilee!” Sustât, l’organist lu bloche: “Frut, prime di fevelâ, scoltile!” Al poie lis mans su la tastiere e al tache la prime strofe. Une musiche dolce e clare, ancestrâl. E somee che e rivi drete di Cividât, partide 1200 agns fa. Prime che i doi a vierzedin la bocje, Pieri ju ferme: “Cumò o lin te ostarie, se no mi ven la pivide, e alì o fevelìn.”
◆ “O ai studiât cul mestri Albin Perosa, il bonsignôr musicist, chel che al à scrit musiche a pleton – al tache Pieri dopo ve glotût mieç tai – O jeri ancje in confidence cun pre Gjilbert Pressac e e je une vite che o suni ator pes glesiis dal Friûl! Vûstu che no sepi il gno mistîr?” “Scuse, Pieri, ma no ai nissun dubi su la tô sgrimie te musiche. La mê e jere dome une batude. Jo e Bete si sin a pene dits che Ubi Charitas al è bielon e che nus fasarès plasê cjantâlu!” “Ah bon! Nuie di meti, savêso, cu la sô traduzion talianote ‘Dov’è carità e amore’ che si cjante cumò pardut. Ma in Vatican, la Joibe Sante, a cjantin ancjemò Ubi charitas est vera che Sant Paulin patriarcje al à scrit par Concili di Cividât dal 796.”
◆ E Bete: “Ogni volte che o feveli cun te mi vegnin simpri sù gnovis curiositâts. Cuant che o fasevin provis pal Missus, tu nus âs fevelât di Sant Cromazi vescul. Cumò di Sant Paulin patriarcje. No capìs une robe: parcè un lu âstu clamât vescul e chel altri patriarcje? No si fevelie simpri dal vescul di Aquilee?” E l’organist, dopo vê parât jù dute la tace, planchin planchin, par pensâ a ce rispuindi: “Bete, la diocesi di Aquilee e jere une vore autorevule e preseade. A un ciert pont i vescui a àn tacât a clamâsi patriarcjis. Mi somee – ma no soi sigûr – tal timp dal schisme dai Trê Cjapitui, ma no mi visi ben cui che al è stât il prin. A cjase o cjalarai tai miei libris e te prossime prove, sabide cu ven ae stesse ore – puntuâi marcomandi – us savarai a dî!  Mandi, par vuê.”
◆ La setemane daûr, dopo des provis, simpri te ostarie dai Gardelins, Pieri al à pronte la rispueste: “Alore, il vescul di Aquilee che par prin si à fat clamâ ‘patriarcje’ al è stât Paulin.” “L’autôr di Ubi Charitas?” Lu interomp Bete. “No chel! – le ferme Pieri – chel al è Sant Paulin II, vivût tai timps di Carli il Grant. Jo o feveli di Paulin I, che tal 558 al à clamât dongje un sinodi cun ducj i vescui sufraganis di Aquilee e si à distacât di Rome. Al à fat duncje un schisme, al à declarât Aquilee glesie autocefale e lui al à tacât a fâsi clamâ patriarcje. Il schisme al è dit dai Trê Cjapitui, une cuistion teologjiche su la nature di Crist, dulà che lis grandis diocesis di Aquilee e di Milan i àn tiradis lis orelis al pape che si jere pleât aes pretesis dal imperadôr Justinian intun cantin di fede. Capît? Il nestri vescul al jere tal just e il pape al falave. No dome. Ma intant che Milan, dopo cualchi an, al tornave cun Rome, Aquilee e je restade disseparade dal pape par scuasit doi secui! Parcè che ancje i sucessôrs di Paulin I a son restâts de stesse idee!” “Pieri, a mi no mi torne – al interven Marc –  Za chê altre volte tu vevis fevelât dal schisme dai Trê Cjapitui e alore o soi lât ancje jo a viodi tal gno libri di storie, che o fâs il liceu. O ai cjatât che i papis a àn cirût di dut par fa tornâ Aquilee te catolicitât ma che, cul fat che il Friûl al jere stât cjapât dai Langobarts, a chescj ur stave ben che al fos dividût di Rome, che e jere sot de tutele bizantine. E che…” “Fermiti, Marc. Chê code no va su chê agnele! O podarès contâti trops tentatîfs, ancje violents, che il pape e i bizantins a àn indreçât cuintri dai patriarcjis di Aquilee che no àn molât, par 150 agns, la vere fede. Ma nol covente. Chel che tu tu mi contis al è scrit tun libri di storie talian. Magari cussì no, in Italie la storie spiegade tes scuelis e à parintât plui cu la “educazion nazionâl” che no cu la veretât, come che al à denunziât un che le saveve plui lungje di me, Josef Marchet. Tai libris di scuele tu cjatarâs simpri che il ben e il just a rivin di Rome, di Vignesie e de Italie. Dut ce che al va cuintri di cheste veretât (che je une bale grandonone) al ven platât e no tu lu cjatis. Fas une prove: la setemane che e ven contimi tropis riis che a son tal to libri che a fevelin dai 17 secui dal patriarcjât di Aquilee, massime dai patriarcjis todesc, cuant che la nestre Patrie e jere il cûr politic e culturâl de Europe! Ti spieti ae vuaite, frutat! Ma intant studie la nestre Ubi Charitas est vera, che le cjantin ancje a Rome. Maman.” ❚

La piçade / Fevelìn di autonomie pluio mancul diferenziade

Mastiefumate
In Italie si torne a fevelâ di autonomie. Magari par dâi cuintri, ma si torne a discuti. La Lega cu la propueste di leç su la autonomie diferenziade e torne a metile in cuistion. Dopo la Secession de Padanie, la Devoluzion, la Gjestion des Regjons dal Nord, dutis cuistions ladis in malore, cumò Calderoli al […] lei di plui +

L’EDITORIÂL / Miôr furlans o citadins dal nuie?

Walter Tomada
I popui a àn une identitât ancje se no le vuelin. Tant che ogni om al nas e che al cres cuntun non, un cognon, un puest di divignince, e un document che lu comprove, cussì ancje i popui a vegnin di un timp lontan e di une tiere dongje, a clamin lis robis intune […] lei di plui +

Apontaments / Tarcint, Vinars 6 di Setembar aes 18, Presentazion dal libri “Feminis furlanis fuartis” di Erika Adami te terace de Biblioteche Comunâl

Redazion
L’apontament si tignarà doman, Vinars ai 8 di Mai, aes 18, te terace de Biblioteche Comunâl, vie Divisione Julia a Tarcint. La Aministrazion Comunâl di Tarcint cun la Comision de Pari Oportunitât nus invide ae presentazion dal libri di Erika Adami “Feminis furlanis fuartis” che viodarà la partecipazion di une protagoniste dal libri e de […] lei di plui +