Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CULTURE – E-MARILENGHE. Facebook? Simpri plui musis di libri

............

A un an di distance o tornìn a fevelâ di Facebook, no si pues propite fâ di mancul. I vielis imprescj de rêt (la e-mail e i blogs prin di ducj) a son aromai doprâts come vistîts di fieste. La maiorance dai utents dumiestics a doprin internet come passetimp o come mieç par tignîsi in contat cu lis cognossincis. La vere «vite online» di chest popul si davuelç massime su Facebbok, che in dì di vuê al conte plui di 400 milions di iscrits, une masse imense che e burìs fûr gnûfs contignûts ogni secont che al passe. E ancje i furlans si fasin sintî, ma in ce maniere?
LA ALBE_ I prins grups a jerin chei che a cirivin di meti dongje i utents di un stes paîs, daspò a nasserin chei di sostegn ae identitât furlane (p.e. «Sosten la Lenghe furlane», «Braure furlane» e v. i.), po dopo a son nassûts chei politically-scoret, ma il plat cun plui varietât al è chel comic o di satire.
«Muselibri» nol domande nuie, al baste sveâsi une dì cuntun pinsîr un pôc mataniç, vierzi un grup cun chest non e invidâ un pâr di amîs. Chescj cuntun pâr di click a invidaran i siei e cussì indenant, in cualchi câs si è rivâts ancje a 10.000 iscrits in pocjissim timp, nol esist confront cui numars dai grups plui impegnâts!
CUSSIENCE CHE E CRES_ E je une dople leture che si pues dâ a chescj intropaments: pe lôr spontanietât e morbin a son segnâi positîfs di une lenghe vive ancje fra la mularie e di un amôr fì di une cussience di popul che ancjemò no vûl murî, di chê altre bande tra lis riis dai frecuentadôrs si cognòs la grandece de dibisugne di alfabetizazion scuelâr dal popul furlan, che cuant che al volarès deventâ paron dal propri mieç linguistic (lontan di ogni furlanisim) al è cuasi simpri in forme no gramaticâl o furlane dome tai titui.
Lait a fâus un dôs ridadis tai grops come:
– «To Agne» (12.000 utents): ogni dì un aforisme di une e-Vedrane – cuntun tentatîf di imitazion
– «Esclamazioni in friulano» (10.000)
– «Va butiti te Ledre» (5.170… cun dome un unic intervent di bande dal autôr!)
Michele Calligaris

L’EDITORIÂL / La lezion de bandiere par dismovisi dal letarc

Walter Tomada
Par sigûr o sin stâts ducj braurôs cuant e je rivade in television la storie, discognossude a tancj furlans, di Marc di Murùs (o Moruç?), ultin a rindisi ae concuiste venite dal 1420. Pûr di no dineâ la sô apartignince ae Patrie dal Friûl, lui – che al puartave la bandiere dal Stât patriarcjâl – […] lei di plui +

La piçade / Fevelìn di autonomie pluio mancul diferenziade

Mastiefumate
In Italie si torne a fevelâ di autonomie. Magari par dâi cuintri, ma si torne a discuti. La Lega cu la propueste di leç su la autonomie diferenziade e torne a metile in cuistion. Dopo la Secession de Padanie, la Devoluzion, la Gjestion des Regjons dal Nord, dutis cuistions ladis in malore, cumò Calderoli al […] lei di plui +

L’EDITORIÂL / No stin a colâ inte vuate de indiference

Walter Tomada
Al à fat une vore di scjas l’articul scrit su la “Patrie” di Setembar di Marco Moroldo, furlan che al vîf in France e che al à insegnât ai siei fîs la marilenghe. Tornât a Mortean pes vacancis di Istât, al à provât a cirî cualchi zovin o cualchi frut che al fevelàs furlan cui […] lei di plui +