Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CULTURE – I CLASSICS – 12. SANT JACUM, LÀ CHE AL FINÌS IL MONT

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La capitâl catalane
La citât di Barcelone, cui siei trê milions di abitants, cu lis sôs stradis lungjis, ancje di 14 chilometris e dretis come sinis, cul so puart là che e rive e che e partìs int di ogni part di mont, cui siei palaçons che a palesin podê e ricjece, cu lis sôs gleseonis, cjamadis di art e di storie, cui siei cuartîrs come il barrio Gotic che ti fâs jentrâ in plene Ete di Mieç e subit dopo, cu lis costruzions di Gaudì, in plene ere futuristiche, e je sigurementri une citât grande, siore, biele e nete. Cence meti in cont museus, zardins botanics, zardins zoologjics, monuments, architeturis e sculturis di ogni timp e çate. Dome che un che al à vût stât par 14 agns a Val e Rualp e par altris 14 a Visepente, salacor al à tant fat il voli al piçul e la orele al cidin che nol è il plui adat e competent a judicâ chestis robis cussì grandis che ti inspirin plui sudizion che amirazion e comozion. Par chel, no ai masse simpatie pes metropolis e o preferìs un cjantonut in bande, là che si pues cjalâ cun calme il grant corîr de vite. Di dut chest mont in grant, o puarti a cjase la spassizade luminose sul puart e soredut la straordenarie ricjece artistiche e religjose de catedrâl, là che ogni capele e mertarès cjalade par une zornade interie. No ai rivât a contâ dutis lis statuis; o crôt però di vê contât almancul vincj Madonis. Cheste floridure di devozions a prin colp e pues dâti la idee di une floridure di religjon, ma jo le viôt come un impuariment, parcè che Diu al è unitât e plui si à confusion e plui si slontanisi di lui. E reste la ricjece artistiche, verementri uniche. O ai vût mût di viodi dôs glesiis che mi restaran pal cjâf pluitost in negatîf. La prime e je la basiliche de Sagrada Familia, une fabriche scomençade tal 1884 e no san nancje cuant che e finirà. La part primitive, dal secul passât, che e celebre i misteris de nassite e de infanzie di Jesù Crist, e je biele. La part ultime, che e celebre i misteris de passion, e à dut un altri stîl e no je cussì convincente. Al sarès biel podê viodi la tierce e ultime part, chê centrâl e plui imponent, par capî la confusion e la contradizion di une glesie, tacade intun secul e finide doi secui dopo, tacade framieç dai cjamps e finide framieç dai condominis di perifarie. Al è evident che, gambiant il contest culturâl, economic e antropologjic tor ator de glesie, e gambie ancje la glesie stesse, che e finìs cul jessi incomprensibil parcè che a son sparidis lis coordenadis religjosis e culturâls che le àn inviade. Al sarès come scrivi un libri vuê par int che lu leiarà fra doi secui. Chei che a àn dit che lis robis lungjis a deventin madracs no jerin interdets.
Al reste valit il tentatîf di une sperimentazion gnove e origjinâl dal gotic, par solit cussì ripetitîf e frêt tai simiotaments neogotics. La seconde glesie, sigurementri ancjemò plui discutibil, e je la basiliche dal Tibidabo, insom dal çuc o mont omonime. E je peade a don Bosco e si lu palpe a ogni cuadrel. A conferme di ce che o stoi disint di tancj agns: che i religjôs, che a somein universâi parcè che a invadin dut il globi, a son provinciâi par costituzion, parcè che a ripetin pardut lis stessis falopis e robis cence gust e cence culture. Ce che no i sucêt mai a di une glesie locâl, che, se ancje limitade come estension, e à la profonditât de storie e de culture e l’humus naturâl di un popul. Chest provincialisim lu vin provât cui francescans in Tiere Sante e lu vin tornât a provâ culì. In pratiche al sparìs Vecjo e Gnûf Testament e ogni riferiment liturgjic o teologjic, par lassâ puest ai mosaics cun don Bosco, che dal 1876 al cjape des mans de borghesie catalane i terens e i progjets de gnove fondazion, o cu la basiliche di Sant Pieri a Rome là che e varès di lâ a parâsi une nâf savoltade des ondis dal anticlericalisim e dal secolarisim. Tes lastradis, che in ogni glesie come che Diu comande a ripuartin senis biblichis o sants che a àn fate la storie de glesie e de umanitât, a son figurâts Piu IX, Leon XIII, Piu XI e Piu XII. Pape Wojtyla nol à ancjemò une lastrade par so cont. Al scuen contentâsi de solite lapide cu la solite frase subit imortalade prin che l’aiar o il timp le puarti vie, fasintle lâ in dismentie. Une robe penose cence fin. Lis dôs basilichis, daûr chel che o ai podût sancirâmi, no àn une fonde popolâr, eclesiastiche, ma a son nassudis par resons ideologjichis e contingjentis. La Sagrada Familia, nassude come templi riparadôr, e voleve rispuindi ae campagne di laicizazion che e veve invadût la Spagne dopo dal 1870, cu la ondade di anticlericalisim e la introduzion dal matrimoni civîl obligatori. Il Tibidabo al è nassût come templi votîf e riparadôr pe decristianizazion de Spagne par colpe des ideis socialistis.
La glesie e podeve parâsi dome strenzintsi al pape e cirint di puartâi vie ai socialiscj la part plui esponude: la zoventût. Di li o ai capît che no si à mai di doprâ la religjon par fâi dispiet a un altri. Diu al va adorât e servît, no doprât. Che se la int, te sô fantasie e ingjenuitât, e cjape un cjôt e a ‘nt fâs un santuari, chel al devente pardabon un santuari. Se invezit i predis, par resons lôr, a metin sù un santuari, chel al devente un cjôt. Sigurementri nol cjaparà pît. Baste viodi il Santuari de Madone Missionarie o di Monte Grisa.
pre Antoni Beline

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