Giovanni Maria Anciuti al è stât descrit di Antonio Vivaldi come il “Stradivari dal oboe”. For Disore, il paîs là che al è nassût, ogni Istât i fâs omaç cuntun festival unic in Italie: si trate dal Anciuti Music Festival.
Rivât ae sô otave edizion, l’Anciuti Music Festival al anime no dome l’Istât di For Disore e dai paîs ator, ma dut il Friûl-Vignesie Julie, la Slovenie e la Austrie cun concierts, spetacui e cors di perfezionament, deventant un riferiment internazionâl par oboiscj e fagotiscj, sei professionâi che zovins students.
◆ Cu la direzion artistiche di Paolo Pollastri e chê organizative di Enrico Cossio, l’event di For al à il merit di meti in lûs i struments a doplis pivis midiant di un cicli di concierts. I events a son ancjemò plui speciâi in graciis dai curtîi maraveôs dulà che a vegnin organizâts e ancje pe ecelence dai artiscj internazionâi clamâts a esibîsi intun cartelon che al tache cun Zenâr e al finìs in Novembar. Tai concierts si cjate sei la miôr musiche classiche che chê popolâr e contemporanie, e a chestis si zonte ancje une propueste didatiche.
◆ I prins events di chest Istât dulà che dut il public al pues partecipâ, a saran i Concierts al Tramont: 3 apontaments che a presentaran i struments a flât in declinazions trasversâls.
Si tacarà ai 12 di Lui, cuant che il Sestet di Iacopo Teolis al presentarà il progjet clamât “The moving forest”. Fondint sonoritâts e struments tipics, a proponin di creâ un puint imagjinari tra il jazz moderni e la musiche classiche.
Ai 27 di Lui al parteciparà il fagotist Andrea Bressan che cul “Hana Ensemble” al presentarà un incuintri tra il mont musicâl classic e etnic di diviersis culturis.
Ai 9 di Avost si fasarà invezit un salt te alte Ete di Mieç cul “Ensemble MusiCanti Potestatis”, che armâts di bombardis, cjalamelis e pivis, trombis, trombons e percussions, nus acompagnaran intun viaç tes corts talianis e europeanis.
◆ Un dai apontaments clâf dal festival si tignarà a For, te glesie di Sante Marie Assunte ai 23 di Avost: il Conciert celebratîf pai tresinte agns de nassite di Giovan Battista Cirri.
◆ Une altre pagjine di rimarc a son lis diviersis zornadis di formazion e didatiche proponudis dilunc dal festival. In program dai 25 ai 29 di Avost, si fasarà la “Anciuti Academy”, articolade intun cicli di masterclass che ancje chest an e ten dongje students che a rivin di ogni bande de Italie – oltri che dal Friûl-Vignesie Julie, ancje de Sicilie e de Lombardie – e de Austrie. Insegnants di ecezion par ducj i arlêfs a saran il stes diretôr artistic Paolo Pollastri, prin oboe de Academie Nazionâl di Sante Cecilie di Rome; Fabien Thouand, prin oboe dal Teatri “Alla Scala” di Milan; Serge Herrig, docent di oboe al Conservatori di Metz e Enrico Cossio, prin oboe de Orchestre Regjonâl dal Friûl-Vignesie Julie e docent di oboe tal liceu Musicâl “C. Percoto” di Udin.
◆ Il Festival al propon ancje alc pai apassionâts plui piçui di struments a flât: dai 28 di Avost si tignaran i cors pai plui zovins oboiscj e fagotiscj, vere sperance pal mont musicâl dal avignî. Une cunvigne internazionâl pai piçui talents dai struments a pive dople e je organizade in colaborazion cul Glasbeni Center Edgar Willems di Lubiane direzût di Mateja Tomac Calligaris.
Dedicât ae didatiche par oboe e fagot, il cors al à otignût chest an plui di 30 adesions di arlêfs dai nûf ai disesiet agns che a vegnin des scuelis di musiche e liceus musicâi di dute Italie e dal forest.
◆ Doi apontaments, che a sierin il percors di formazion des dôs “Acedemies”, si tignaran joibe ai 29 e sabide ai 31 di Avost inte frazion di Cele, te “Cjasa dai Fornês”. Joibe, des 6 sot sere indenant, si esibiran i arlêfs de “Anciuti Academy” acompagnâts de pianiste Rossella Fracaros, invezit te sabide al sarà il conciert finâl di ducj i arlêfs di “Anciuti Young” e “Reeds ‘n Kids”.
◆ Par sierâ il festival, si tignaran ancje altris doi apontaments di no pierdi: ai 28 di Setembar tal Istitût regjonâl par vuarps Rittmeyer di Triest, si proponarà un viaç imagjinari in tren di Napoli fin a Triest intitulât “800 km alla ricerca della felicità“ scrit de musiciste e musicoterapeute Antonella Grusovin, cul coment musicâl dal Istitût Fano di Spilimberc e la direzion dal mestri Enrico Cossio, cuntune interazion che e rindarà ducj protagoniscj.
◆ Un ultin viaç al puartarà il festival ai 21 Novembar al Mozarteum di Salispurc, dulà che i mestris Alfredo Bernardini e Paolo Pollastri ai obois barocs, la violonceliste Claudia Cecchinato e il clavicembalist Alberto Busettini, a eseguiran un program di sonatis a trê talianis.
◆ No nus reste che conseâus di lâ a lei di plui e di discjamâ il program sul sît anciutimusicfestival.it, augurant un bon viaç musicâl cul ricuart dal miôr oboist dal mont che al è di cjase in Friûl. ❚
L’EDITORIÂL / No stin a colâ inte vuate de indiference
Walter Tomada
Al à fat une vore di scjas l’articul scrit su la “Patrie” di Setembar di Marco Moroldo, furlan che al vîf in France e che al à insegnât ai siei fîs la marilenghe. Tornât a Mortean pes vacancis di Istât, al à provât a cirî cualchi zovin o cualchi frut che al fevelàs furlan cui […] lei di plui +
La piçade / Fevelìn di autonomie pluio mancul diferenziade
Mastiefumate
In Italie si torne a fevelâ di autonomie. Magari par dâi cuintri, ma si torne a discuti. La Lega cu la propueste di leç su la autonomie diferenziade e torne a metile in cuistion. Dopo la Secession de Padanie, la Devoluzion, la Gjestion des Regjons dal Nord, dutis cuistions ladis in malore, cumò Calderoli al […] lei di plui +
Grant suces di “Stin dongje ae Patrie”, la tierce edizion de fieste dal nestri gjornâl
Redazion
Pe rassegne Avostanis, li dai Colonos a Vilecjaze di Listize, il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport si è strenzût intor dal gjornâl dut par furlan fondât tal 1946 A an partecipât: Glesie Furlane, i Bakan, Claudio Moretti – Elvio Scruzzi – Fabiano Fantini (Teatro Incerto), Serena Fogolini e Raffaele Serafini (Contecurte), […] lei di plui +
L’EDITORIÂL / Miôr furlans o citadins dal nuie?
Walter Tomada
I popui a àn une identitât ancje se no le vuelin. Tant che ogni om al nas e che al cres cuntun non, un cognon, un puest di divignince, e un document che lu comprove, cussì ancje i popui a vegnin di un timp lontan e di une tiere dongje, a clamin lis robis intune […] lei di plui +
Apontaments / Tarcint, Vinars 6 di Setembar aes 18, Presentazion dal libri “Feminis furlanis fuartis” di Erika Adami te terace de Biblioteche Comunâl
Redazion
L’apontament si tignarà doman, Vinars ai 8 di Mai, aes 18, te terace de Biblioteche Comunâl, vie Divisione Julia a Tarcint. La Aministrazion Comunâl di Tarcint cun la Comision de Pari Oportunitât nus invide ae presentazion dal libri di Erika Adami “Feminis furlanis fuartis” che viodarà la partecipazion di une protagoniste dal libri e de […] lei di plui +
L'EDITORIÂL / LETARE AL GNÛF VESCUL. LA LEZION DI AQUILEE NO VA DISMENTEADE
Walter Tomada
Preseât bonsignôr Riccardo Lamba, gnûf Arcivescul di Udin, “La Patrie dal Friûl” i da il benvignût e i fâs i auguris pe so gnove mission. La miôr robe che o podìn sperâ, par lui e par nô, e je che al rivi a colp a jentrâ in sintonie cu la storie di cheste tiere, che […] lei di plui +