Se al è un puest in Friûl dulà che la culture e je a fevele libare, dulà che si puedin viodi il miôr di poesie, art, sience e filosofie declinadis in marilenghe, chest al è il curtîl dai Colonos. Ancje chest an Avostanis, la rassegne d’Istât dal agriturisim di Vilecjace, e à riclamât nons di alt nivel dal panorame culturâl e artistic internazionâl. Dut cun pôcs bêcs e tant cerviel. Sì, parcè che i Colonos no son un «event» che si sglonfe e magari al tire dongje int une volte sole intun grant scjas di atenzion mediatiche, ma daspò nol lasse nuie di sé. A son un progjet: clâr tes ideis, definît tai siei cunfins, ambiziôs tai siei intindiments, che a son chei di meti dongje i ferments plui gnûfs de culture furlane, miôr se fate par furlan, cun tocs de plui evolude critiche filosofiche e sociâl sui timps che o vivìn. Il dut cuinçât cun spetacui e mostris, instalazions e musiche. Art totâl, le varessin clamade i futuriscj: ma no je dome art, al è un resonament globâl sul mont di vuê. Une societât dulà che fevelâ di «nuie di masse» (chest al jere il titul de rassegne di chest an) al è za fâ une forme di resistence viers dal pinsîr dominant, lant viers une dimension di «resistence umane» ai detams de globalizazion e dal consumisim.
Nuie di masse_ «Nuie di masse» inte societât di vuê al è un principi rivoluzionari, parcè che – tant che al à spiegât Philippe Daverio, il critic d’art e polemist che al condûs la trasmission «Passepartout» su Rai 3 – il sisteme dal cumierç mondiâl al è fondât sul stràs. Pacs e pacuts par imbalâ ogni robe – machinis di rotamâ ogni trê agns par fâ cressi il Prodot Interni Lort: cheste e je la realtât che si cjatìn devant e che dut câs la riflession filosofiche di grancj pensadôrs tant che Serge Latouche e smire a cambiâ in profonditât.
La cuistion dal mudament antropologjic e je une vore impuartante te economie de manifestazion: in cheste edizion e je stade frontade in plui ocasions. Il prin incuintri che le à tamesade al è stât «Un cataclismi antropologjic» cun Gigi Dall’Aglio e Francesco Geremia, fondât sul valôr di une profezie comun che e je stade puartade indevant di doi grancj furlans dal passât, Pasolini e David Maria Turoldo. Ducj i doi a fasevin atenzion massime al destin dai ultims e la lôr riflession e faseve viodi za tai agns ‘60 la grande contradizion jenfri ricjece di sachete e puaretât dal spirt. Simpri di contrast fra la miserie di îr e il benstâ di cumò al à fevelât Gian Paolo Gri inte sô riflession «La cjoche dal pan»: ven a stâi la pierdite di sens che la societât furlane e à vût daspò che il nivel di vite al è cressût dibot. La int daspò dal boom economic e soredut dal taramot e à dispierdût secui di cussience identitarie, di savê stâ al mont, di rapuart armonic cu la nature. E dut chest al è piês di une cjoche triste; parcè che di une cjoche di vin si torne di cà, de cjoche dal pan no si vuarìs.
La crisi de culture_ A mancul che une crisi penze tant che chê che o stin vivint no nus fasi tornâ savis. «La prime conseguence de crisi a son i tais barbars ae culture – nus spieghe il diretôr artistic Federico Rossi – che a metaran in zenoli un grum di realtâts di chest setôr». Une situazion che ancjemò no tocje i Colonos «parcè che o vin sponsors che ancjemò nus judin a crodi tal avignî ancje cun finanziaments publics ridots a mieçs. E la int chest an e je cressude invezit di calâ, tant che magari cussì no al è sucedût inaltrò». Il vêr probleme no son i bêçs ma lis ideis e l’afiet dal public: «viers dal 2000 – si vise Federico – o vin vût cualchi anade dulà che il preseament de int e la cualitât des propuestis si jerin un pôc sbassâts. Chê e je stade la nestre piçule crisi. Ma il nestri public d’in chê volte al è plen di atenzion e amôr pes nestris iniziativis». Iniziativis che, metint dongje Ida Vallerugo e Sergio Cecotti, Daverio e Gri cui plui impuartants artiscj furlans (Teatro Incerto , Stefano Montello, Ermes Ghirardini, Giovanni Maier) a continuin a jessi la scune des ideis plui gnovis di chel Friûl che al vûl cressi inte sô cussience critiche.
Walter Tomada
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