Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CJARGNE. I cinc apuestui di Domeni di Tumieç a tornin a cjase Zui

............

Fieste grande sabide ai 17 di Jugn tal Museu di Zui pal fat che a son tornadis a cjase cinc statuis de Plêf di S. Pieri in Cjargne. «Al jere il 1981 – al conte il sindic – cuant che nus àn dit che te gnot (tra i 14 e i 15 di Novembar) a erin jentrâts i laris inte Plêf di S. Pieri. In sede di sorelûc, a mancjavin 15 statuis dal altâr. Jo o jeri vicesindic, e o ai subit pensât che nô aministradôrs, impegnâts te ricostruzion post taramot, salacor o vevin trascurât il nestri patrimoni artistic. Tal mês di Lui dal an passât, mi è rivade la biele notizie: cinc des 15 statuis a son stadis cjatadis in gracie dal lavôr dal Comant dai Carabinîrs di tutele dal patrimoni culturâl. Cuant che lis ai viodudis, dopo 36 agns, o ai provade une emozion fuarte. Chê altre setemane, lis ai cjapadis tal braç une ae volte e o ai vût une biele sensazion: finalmentri a son tornadis a cjase! Vuê o soi content di jessi il sindic di Zui. Ducj nô si sin impegnâts par chest e par che lis gjenerazions di doman a puedin savê de grandece di Zui e che a proviodin ae conservazion di secui di storie.»

Une zornade di no dismenteâ ancje pal prevost Giordano Cracina: «al è cun profonde comozion che, a non des personis e de popolazion de Cjargne, o cjapi la peraule par rindi graciis al Signôr e a ducj chei che a àn colaborât a recuperâ e tornâ a S. Pieri chestis sculturis.»

Lis statuis a son sistemadis in maniere provisorie tal museu civic archeologjic Iulium Carnicum di Zui e cui che al vûl al podarà lâ a viodilis intai oraris di viertidure (tel. 0433/92562), e aprofitâ di amirâ ancje i tesaurs de Plêf di S. Pieri e no dome.

Dopo a vignaran puartadis intal museu Janua coeli de Plêf che al è in fase di realizazion intune struture comunâl te frazion di Formeâs, furnide di ducj i dispositîfs di sigurece. «E achì no pues no presentâ – al va indenant pre Giordano – il grup di zovins dal comitât che, coordenât dal dotôr Ganzer cul supuart di bonsignôr Piussi, si sta dant da fâ par une sensibilizazion e un coinvolziment dai zovins e des comunitâts de Cjargne. O vûl sperâ che cu la sinergjie fra ents publics e privâts e ancje cu la conservazion e tutele di chest teritori si puedi ufrî al nestri Friûl une ricjece culturâl, spirituâl e sociâl che e fasi dai 3 pôi – Aquilee, Cividât e Zui – no dome i riferiments impuartants de storie passade ma ancje i fârs di sperance pal doman.»

Lis cinc sculturis, fatis tal 1481 di Domeni di Tumieç, a rapresentin i Sants Andree, Pauli, Jacum Maiôr, Mateu e Tomâs. «A àn lis dimensions di un frutut – al à dit il vescul emerit Brollo -, cuissà che chest nol sedi un segnâl che Diu al deti ae Cjargne di vê ancjemò frutins…»

✒ Marta Vezzi

Contile juste / Plebissît pustiç

Diego Navarria
“MMandi, nono.” “Mandi frut!” “Dai mo, nono, no soi un frut. O ai disenûf agns e o ai pene finît il liceu!” “Par me tu sarâs simpri un frut, il prin nevôt. Però e je vere, tu sês deventât grant, une anime lungje. Se tu cressis ancjemò tu varâs di sbassâti par jentrâ in cjase, […] lei di plui +

Presentazion / Presentazion dal libri “Fûc su Gurize”. Intal ambit dal Cors Pratic di Lenghe e Culture Furlane inmaneâtde Societât Filologjiche Furlane

Redazion
Joibe ai 17 di Avrîl dal 2025 aes sîs e mieze sore sere (18.30)SALE CONFERENCIS DE BIBLIOTECHE COMUNÂLVie Rome 10, Vile di Ruvigne / Via Roma 10, S.Giacomo di Ragogna A intervegnin: DIEGO NAVARRIA colaboradôr dal mensîl ‘La Patrie dal Friûl’e DREE ANDREA VALCIC president de Clape di Culture ‘Patrie dal Friûl’Jentrade libare lei di plui +

L’EDITORIÂL / La lezion de bandiere par dismovisi dal letarc

Walter Tomada
Par sigûr o sin stâts ducj braurôs cuant e je rivade in television la storie, discognossude a tancj furlans, di Marc di Murùs (o Moruç?), ultin a rindisi ae concuiste venite dal 1420. Pûr di no dineâ la sô apartignince ae Patrie dal Friûl, lui – che al puartave la bandiere dal Stât patriarcjâl – […] lei di plui +

La piçade / Fevelìn di autonomie pluio mancul diferenziade

Mastiefumate
In Italie si torne a fevelâ di autonomie. Magari par dâi cuintri, ma si torne a discuti. La Lega cu la propueste di leç su la autonomie diferenziade e torne a metile in cuistion. Dopo la Secession de Padanie, la Devoluzion, la Gjestion des Regjons dal Nord, dutis cuistions ladis in malore, cumò Calderoli al […] lei di plui +