Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CLIME. Un Invier, e no dome, masse sut

............

Nol plûf aromai di mês, o miôr lis precipitazions vudis di Avost dal 2011 in ca (intant che o scrivìn o sin ai 25 di Març) a son pardabon sot de medie, fale il mês di Otubar dal 2011 che al à vût dâts avonde in linie cui dâts storics. E ce che al è plui significatîf e je la durade di chest sut.
Propit par chest o vin sintût i tecnics dal Osmer che nus àn sclarît miôr la situazion.
Prin di dut al è avonde normâl che i prins mês di ogni an a presentedin scjarsis ploiis e di fat ancje tal periodi Dicembar 1989-Fevrâr 1990 si à vût un prin trimestri cun dâts avonde dongje a chei di chest an. Ma se o lin a paragonâ cualchi dât plui indaûr o scuvierzìn che dal 1961 a vuê a Udin, dal Prin di Avost ai 20 di Març nol à mai plot cussì pôc come chest an. Agns paragonabii (cun mancul di 500mm di ploie) a son stâts il 1975-1976 e il 1985-1986.
Ma ce che o vivìn ta chescj mês suts no si pues considerâlu un gambiament climatic, che invezit al rivuarde lis temperaduris dal ultin secul.
TEMPERADURIS IN AUMENT_ Al è aromai sigûr che rispiet ai secui XVI-XIX, cuant che o vin vude une “piçule ete glaçâl” cun temperaturis plui bassis di cumò (al jere avonde normâl che ancje a Udin a colassin sui 50cm di nêf tun an), tai ultins 150 agns la temperature medie anuâl si è alçade di cirche 1° celsius. Massime tai ultins decenis si à rilevât une cressite impuartante des temperaturis, in particolâr estivis.
ISTÂT PLUI LUNC E PLUI CJALT_ L’Istât al è la stagjon che e je gambiade di plui ta chest ultin secul e mieç parcè che no dome la medie stagjonâl si è alçade di 1,5° celsius, ma la durade si è slungjade: di fat se prime si vevin no plui di 15 dîs di grant cjalt che si concentravin tra Lui e Avost, cumò lis misurazions dai ultins agns a confermin che la stagjon estive e à cjapât dentri ancje Jugn, e vie par chei tre mês si puedin alternâ ancje plui setemanis di grant cjalt.
PLOIE E NÊF_ Pes ploiis e lis neveadis la situazion e je mancul clare rispiet al teme “temperaduris”, e il segnâl dal gambiament climatic mancul evident: baste ricuardâ dome che il 2010 al è stât un dai agns che al à plot di plui tal ultin secul. Ma al è un dât evident che invezit il 2011 nol à vudis lis precipitazions che si sperave, e no dome in cont di ploie. Di fat la stagjon turistiche invernâl de mont furlane e à patît chest an pardabon pocje nêf e al risulte avonde ecezionâl viodi a metât di Març il ricès Marinelli sot dal Coglians cence nêf. Lis conseguencis no son negativis dome pe economie turistiche: se di Invier nol nevee al cres il pericul che la mont e cjapi fûc (propit parcè che di Zenâr a Març a son i mês dal an plui suts); lis risiervis di aghe in Primavere e Istât a laran in crisi e cun di plui si à une cressite gjenerâl de temperature invernâl parcè che vie pal dì la nêf se no je no riflet la lûs e il calôr dal soreli e vie pe gnot al ven a mancjâ l’iradiament, ven a stâi chel efiet di frêt che al è tipic des superficiis innevadis.
Cheste situazion e cjape dut il mês di Març, ma no si pues fâ, stant l’anticip, une prevision par Avrîl, parcè che une setemane al è il limit massim par previsions realistichis su la nestre regjon. ■
Christian Romanini

Contile juste / Plebissît pustiç

Diego Navarria
“MMandi, nono.” “Mandi frut!” “Dai mo, nono, no soi un frut. O ai disenûf agns e o ai pene finît il liceu!” “Par me tu sarâs simpri un frut, il prin nevôt. Però e je vere, tu sês deventât grant, une anime lungje. Se tu cressis ancjemò tu varâs di sbassâti par jentrâ in cjase, […] lei di plui +

Presentazion / Presentazion dal libri “Fûc su Gurize”. Intal ambit dal Cors Pratic di Lenghe e Culture Furlane inmaneâtde Societât Filologjiche Furlane

Redazion
Joibe ai 17 di Avrîl dal 2025 aes sîs e mieze sore sere (18.30)SALE CONFERENCIS DE BIBLIOTECHE COMUNÂLVie Rome 10, Vile di Ruvigne / Via Roma 10, S.Giacomo di Ragogna A intervegnin: DIEGO NAVARRIA colaboradôr dal mensîl ‘La Patrie dal Friûl’e DREE ANDREA VALCIC president de Clape di Culture ‘Patrie dal Friûl’Jentrade libare lei di plui +

L’EDITORIÂL / La lezion de bandiere par dismovisi dal letarc

Walter Tomada
Par sigûr o sin stâts ducj braurôs cuant e je rivade in television la storie, discognossude a tancj furlans, di Marc di Murùs (o Moruç?), ultin a rindisi ae concuiste venite dal 1420. Pûr di no dineâ la sô apartignince ae Patrie dal Friûl, lui – che al puartave la bandiere dal Stât patriarcjâl – […] lei di plui +

La piçade / Fevelìn di autonomie pluio mancul diferenziade

Mastiefumate
In Italie si torne a fevelâ di autonomie. Magari par dâi cuintri, ma si torne a discuti. La Lega cu la propueste di leç su la autonomie diferenziade e torne a metile in cuistion. Dopo la Secession de Padanie, la Devoluzion, la Gjestion des Regjons dal Nord, dutis cuistions ladis in malore, cumò Calderoli al […] lei di plui +