Avost, timp di feriis e di polse; timp che ancje i nestris emigrants furlans a tornin dongje cualchi zornade tal lôr paîs a respirâ un fregul di aiar di cjase. Culì pre Antoni al pense ai missionaris furlans che a àn emigrâ, a son partîts pal mont plui che a fâ i colonizadôrs e a puartâ la fede, a cirîle e a scuviergile tai gnûfs popui dulà che si intivavin a lâ, a judâ cun tante umiltât e umanitât la int dal puest a scuviergi il tesaur platât tal lôr teren, a fâur sintî che la fede e à ancje il savôr de lôr tiere, il colôr dal lôr cîl, il profum dai lôr flôrs, la musiche dai lôr cjants.
pre Roman Michelotti
O sai che chescj tentatîfs di cirî lis olmis di Diu tal nestri mont e timp a vegnin lets ancje di chei furlans, passe doi milions, che a son lâts a cirî furtune su lis stradis no simpri fodradis di rosis dal mont. Sisilis ch’a àn fat il grant salt di là dal mâr, fueis e semencis strissinadis lontan dal aiar crût de dibisugne e de puaretât.
Ma il gno pinsîr al va, par cheste volte, ai furlans che no son lâts pal mont a cirîsi il pan ma a puartâ il pan, il pan da l’anime. Emigrants ancje lôr, ma emigrants pe fede.
Mi rive ogni tant, soredut sot fiestis, cualchi lôr rie augurâl. Dai tancj o ricuardi pre Scjefin di Possec, dibot gno confinant, Enzo Missoni di Mueç, pre Carli Trep ch’al à vude la venture di passâ cualchi an in seminari cuntun paian come me prime di frontâ chei de Indonesie, e tancj altris des cuatris parts dal mont.
A disin che la partignince a un popul e je une sorte di sigjîl o di marcje che ti segne par simpri. Di fat i furlans a restin furlans, cu lis virtûts e i difiets tipics, ancje lontan dal Friûl e ancje tes gnovis gjenerazions. O speri, e mi auguri, che la stesse regule e vali ancje pai missionaris, oms e feminis, che la vôs mistereose e amorose di Diu ur à domandât, o comandât, di lassâ la tiere e la parintât e la cjase di lôr pari, come Abram (Gjen 12,1). E lôr a son partîts come che ur veve dit il Signôr e là che lui ju veve distinâts.
Te tiere che a son rivâts, no son rivâts par prins, come Colomp o i colonizadôrs. Prin di lôr al è rivât il Signôr, lui che al semene la sô gracie framieç di ducj i popui e ch’al à un progjet plui grant e larc di chel de glesie. Pa la cuâl no rivin a puartâ il Signôr o la veretât e nancje la civiltât. Parcè che Diu al à semenât e al semene in ducj i popui e in dutis lis culturis. Lôr a àn prin di dut di metisi a cirî, cun umiltât, chestis olmis dal passaç di Diu, chestis “semencis di santitât” che al fevelave ancje sant Augustin.
In chest a son judâts, o crôt, dal jessi furlans. Parcè che il furlan, pardut là ch’al è lât, al à palesade grande umiltât e disponibilitât. Nol à pratindût ch’a fossin chei altris a gambiâ, come ch’a pratindin tancj prepotents ancje chi di nô, ma si è adatât a la gnove clime, onorant la gnove culture cul tacâ a fevelânt la lenghe. I nestris emigrants, pal ben de famee, si son adatâts a fâ dutis lis voris, ancje chês ritignudis pôc golosis e umiliantis. Parcè che nol è nuie di umiliant cuant che si lavore par passi i fîs. Cussì i missionaris furlans si son palesâts oms plui di pratiche che di teorie, plui di servizi che di comant, savint che, tal ream di Diu, dut al è nobil, ancje netâ il cûl di un frut o medeâ une plae infetade.
Mi plasarès che, dongje de concretece e dal servizi, si puartassin come viatic la nestre teologjie aquileiese, cul rispiet pal pluralisim e cu la veretât consolant de salvece universâl rafigurade tal mosaic di Gjone e dai pes. Insieme cul dogme de incjarnazion tal sens di sprofondament fintremai tal font de miserie spirtuâl de umanitât.
A son partîts di chi tun timp di grande puaretât economiche ma di ricjece spirtuâl. Dome un popul siôr di fede e di valôrs al rive a espuartâ vocazions. Cumò no vin plui fan matereâl ma salacor o vin miserie spirtuâl. Di fat o espuartìn capitâi ma no vocazions.
Ur domandìn alore ai nestris emigrants pe fede di no dismenteâ la lôr tiere e la lôr glesie. E di capînus tai timps grivis che o stin vivint. Salacor al è plui gratificant jentrâ tune staipe africane plene di fruts che ti tirin di ogni bande che cjatâti tune glesie ricje di art e di bêçs e cence un cjan. ■
(Publicade su la Vite Catoliche ai 24.01.1998 Cirint lis olmis di Diu vol. 4, pagj 133)
pre Antoni Benline
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