Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Sinodi Diocesan V

Tonin Cjapielâr

Il sinodi Diocesan V al è stât un dai events plui impuartants de nestre glesie locâl sedi pal timp dedicât, cinc agns, sedi pal coinvolziment dai predis e de int, sedi pes finalitâts che si proponeve.
◆ Al jere stât viert dal vescul bons. Alfredo Battisti te solenitât des Pentecostis dai 22 di Mai dal 1983 e si è sierât cuntune grande celebrazion tes Pentecostis dai 22 di Mai dal 1988.
I sinodâi che a àn partecipât aes ultimis sessions a jerin 330, intant che lis Costituzions e la cronistorie si lis cjate tal volum: “Comunità e cristiani adulti e testimoni, Costituzioni Sinodali, Arti Grafiche Friulane, Udine 1988”.
Leint chest libri, pagjine dopo pagjine, o vin di ameti che si cjatìn devant di une opare perfete, curade in ducj i particolârs. Vescul e colaboradôrs no àn di vê sparagnât ni studi ni fadie par podê rivâ a bon fin.
◆ I argoments tratâts a jerin di grant respîr e viodudis largjis: “Comunità e cristiani in Friuli oggi – Missione della Chiesa in Friuli – Evangelizzazione e testimonianza – Iniziazione cristiana – Formazione cristiana permanente – Animazione e collaborazione tra le comunità – Vita liturgica della comunità cristiana – Ministeri e carismi nella comunità – Comunità e cristiani testimoni nella cultura – Testimoni nella vita sociale e pubblica – Impegnati e solidali con i poveri”.
Dut chest lavoron al à cjatât subit in diocesi predis e laics che si interessarin al progjet, puartant lis lôr opinions e dubiis su ducj i temis.
◆ Tal Sinodi, il Grup di Glesie Furlane si è fat vîf plui e plui voltis.

  • “Letare ae Comission centrâl dal Sinodi diocesan li che si domande che daûr dal spirt dal Concili Vatican II e i discors uficiâi de autoritât eclesiastiche, il furlan al vegni doprât te dutrine e tes celebrazions liturgjichis”. Firmade di 34 predis – ai 30 di Març dal 1984.
  • “Letare ae Comission centrâl dai Sinodi Diocesan par un document che al clarissi il leam evangjelizazion – culture e par altris propuestis concretis”. Firmade di 23 predis – ai 25 di Avrîl dal 1984, Fieste di Sant Marc.
  • “Spettabile Giunta del Sinodo Udinese V” li che un predi di GF al presentave lis dimissions e si gjavave de Comission centrâl – ai 1n di Març dal 1985. Un at che il Vescul Battisti nol à mai glotût.
  • Letare al vescul par sclarî ancjemò miôr lis motivazions des dimissions – ai 22 di Fevrâr dal 1986.
    ◆ Chescj al è cualchidun dai intervents di GF. Di fat no son mancjâts articui, polemichis, contrascj e un sfuei clandestin che i predis si passavin di scuindon, cul titul “La scjatule” – ai 11 di Fevrâr dal 1985.
    Il Sinodi, sierât tal 1988, al è subit svaporât come gotis di rosade al prin rai di soreli e al è colât in dismentie. Cemût mai?
    No ai cjatât studis e riflessions sul argoment, ma a nivel personâl o pensi che:
  • pai predis lis Costituzions si presentavin come un grant biel cuadri di museu: si lu cjale, si lu gjolt e si slontanisi parcè che, tal nestri câs, il document nol apartignive ae pastorâl concrete, puare, problematiche e in dificoltât des parochiis. Al jere une gnoce, ma no si rive a fâ i gnoçârs ogni dì.
  • lis conclusions a vignivin des mans dai perîts: une aplicazion di documents dal magjisteri. I predis, chei documents, o di rif o di raf ju cognossevin za e ju vevin za metûts tes scansiis de librarie. E mancjave la vôs vive e gjenuine dal popul. Un popul no di istruî sui bancs de scuele, ma di vê stime dai siei valôrs, di metilu in catedre e di savêlu scoltâ.
  • si capìs il marum di GF. Lis Costituzions a cjacarin plui voltis dal valôr de lenghe e de culture, ma in realtât, tal volum di 363 pagjinis, no esist une peraule par furlan o par sloven o par todesc. Come a dî: salvìn la culture locâl, ma midiant dal talian e de glesie taliane.
    ◆ Al Sinodi al è mancjât chel spirt, chel “tornâ cu la int”, che al veve fate grande la assemblee dai predis dal mês di Jugn dal 1975: no il studi sociologjic su la int ma la int te passion dal cûr.
    E ancje: la semence no jere adate, no cjapave tal teren de pastorâl. Intant lis stagjons a mudavin di an in an e il Sinodi si è cjatât vecjo a pene nassût.
    Dut chest, che al sedi clâr, nol gjave nuie al rispiet e ae stime pal vescul Battisti e pai colaboradôrs.
    ◆ Al reste il fat che GF e veve dit e scrit clâr: chel implant sinodâl nol varès tignût.
    Cumò la nestre glesie di Aquilee si cjate tun moment dal dut speciâl: un dâsi dongje al nestri vescul bons. Riccardo Lamba. No i domandìn che al fasi un gnûf sinodi ma o sperìn che al scolti predis e laics, al condividi lis sieltis, che al vueli ben ae nestre storie e culture, che al sinti chel “tornâ cu la int – cheste int di vuê” che lu rindaran vuide savie e un bon pastôr fra di nô. ❚

La piçade / Fevelìn di autonomie pluio mancul diferenziade

Mastiefumate
In Italie si torne a fevelâ di autonomie. Magari par dâi cuintri, ma si torne a discuti. La Lega cu la propueste di leç su la autonomie diferenziade e torne a metile in cuistion. Dopo la Secession de Padanie, la Devoluzion, la Gjestion des Regjons dal Nord, dutis cuistions ladis in malore, cumò Calderoli al […] lei di plui +

L’EDITORIÂL / Miôr furlans o citadins dal nuie?

Walter Tomada
I popui a àn une identitât ancje se no le vuelin. Tant che ogni om al nas e che al cres cuntun non, un cognon, un puest di divignince, e un document che lu comprove, cussì ancje i popui a vegnin di un timp lontan e di une tiere dongje, a clamin lis robis intune […] lei di plui +

Apontaments / Tarcint, Vinars 6 di Setembar aes 18, Presentazion dal libri “Feminis furlanis fuartis” di Erika Adami te terace de Biblioteche Comunâl

Redazion
L’apontament si tignarà doman, Vinars ai 8 di Mai, aes 18, te terace de Biblioteche Comunâl, vie Divisione Julia a Tarcint. La Aministrazion Comunâl di Tarcint cun la Comision de Pari Oportunitât nus invide ae presentazion dal libri di Erika Adami “Feminis furlanis fuartis” che viodarà la partecipazion di une protagoniste dal libri e de […] lei di plui +