Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

TAL ETERE. Ti denunciaRAI

............

Tal moment che o lin in stampe, la situazion e je ancjemò ferme e nissune decision e je stade cjapade di bande dal Comitât (componût di provincie di Udin, Arcidiocesi, ents privâts e publics, citadins) che al seguìs la cuistion dal furlan te television di Stât. La impression dut câs e je che, stufs di spietâ, si cjapi la strade dal tribunâl. Se, in curt, la Rai no si da une niçade. Se, ven a stâi, no ven firmade la convenzion ad hoc tra Servizi radiotelevisîf regjonâl e Presidence dal Consei dai Ministris. At indispensabil par scoltâ programs in marilenghe, produsûts cun continuitât, de nestre sede regjonâl di riferiment.
William Cisilin, delegât a seguî la cuistion de Convenzion: e someave fate, dopo l’incuintri dai 25 di Zenâr, a Udin, cui “mandarins” di Lorenza Lei.
Il contrat di servizi al è jentrât in vore. Ma su la convenzion o sin fers. O sclarìs: nô o sin pronts, o vin za proponût un test. Sul front Rai, magari cussì no, o sin in spiete di un cualchi segnâl di fum. O vin fat chel incuintri a Palaç Belgrât dulà che nus son stadis garantidis dutis lis buinis intenzions. Dome che, al moment, no vin riscuintri. La Rai nus dîs di vê pazience: ma al è dal 1999 che le vin pierdude. Chi al è 13 agns che si sta disaplicant une leç.
Cemût si isal rivâts al inseriment tal contrat di servizi?
Doi passaçs fondamentâi. Chel de delegazion che e je lade in Comission di Vigjilance a domandâ l’inseriment. E po, chê altre fase – che je stade seguide dal assessôr De Anna cul ex ministri al svilup Romani e la sô segretarie – che e à permetût di rivâ al ricognossiment dal furlan dentri dal contrat di servizi, pe prime volte e pes trasmissions radiofonichis.
Duncje la Rai e garantirà continuitât produtive dome pe Radio?
Intant, fasìn une robe che e je realizabile. E su la radio e je subit realizabile. Po dopo, se la Rai e manifeste interès su chest setôr, nuie al gjave che si fasin intervents pe television. Il nestri obietîf declarât al è dut câs potenziâ la sede di Udin e vê produzions in marilenghe ancje di gjenar informatîf.
Cui paiaraial?
Il guvier talian. Fintremai cumò e proviodeve la Regjon, che, a vuê, e à za dât un milion e 600 mil euros, in ducj chescj agns. Ma la Regjon e à paiât, sostituintsi al Stât. E al è just che al pai il Stât, viodût che lu dîs la stesse leç. Chest nol esclût eventuâi intervents de Regjon.
Tra l’altri, o vin viodût une altre riduzion dai fonts de leç 482, pal 2012, trasferîts dal Stât aes regjons par dâ atuazion ai progjets des minorancis.
Achì a cambin i guviers, ma la linie di riduzion des risorsis pes minorancis no cambie. Lu si veve capît za de programazion plurienâl fate di Prodi. Monti al à fat piês dai predecessôrs. Pussibil che par viodi di tutelâ i dirits des minorancis a vedin di movisi lis ambassadis, come tal câs de Slovenie? Vino di dî al Consei di Europe che in Italie par jessi prudelâts bisugne vê un stât forest di riferiment?
Cualis azions si podaressino fâ?
Al è di riviodi il mecanisim. I nestris parlamentârs a varessin di fâ presint che il trasferiment ae regjon Friûl-Vignesie Julie, uniche a gjestî in autonomie i contribûts, nol è proporzionât ae popolazion. Cjapìn i numars: noaltris, comprendûts i Slovens, o sin 700 mil personis.
O cjapìn sù par jù come i francoprovenzâi che se a son in 10mil. ■
Oscar Puntel

Contile juste / Plebissît pustiç

Diego Navarria
“MMandi, nono.” “Mandi frut!” “Dai mo, nono, no soi un frut. O ai disenûf agns e o ai pene finît il liceu!” “Par me tu sarâs simpri un frut, il prin nevôt. Però e je vere, tu sês deventât grant, une anime lungje. Se tu cressis ancjemò tu varâs di sbassâti par jentrâ in cjase, […] lei di plui +

Presentazion / Presentazion dal libri “Fûc su Gurize”. Intal ambit dal Cors Pratic di Lenghe e Culture Furlane inmaneâtde Societât Filologjiche Furlane

Redazion
Joibe ai 17 di Avrîl dal 2025 aes sîs e mieze sore sere (18.30)SALE CONFERENCIS DE BIBLIOTECHE COMUNÂLVie Rome 10, Vile di Ruvigne / Via Roma 10, S.Giacomo di Ragogna A intervegnin: DIEGO NAVARRIA colaboradôr dal mensîl ‘La Patrie dal Friûl’e DREE ANDREA VALCIC president de Clape di Culture ‘Patrie dal Friûl’Jentrade libare lei di plui +

L’EDITORIÂL / La lezion de bandiere par dismovisi dal letarc

Walter Tomada
Par sigûr o sin stâts ducj braurôs cuant e je rivade in television la storie, discognossude a tancj furlans, di Marc di Murùs (o Moruç?), ultin a rindisi ae concuiste venite dal 1420. Pûr di no dineâ la sô apartignince ae Patrie dal Friûl, lui – che al puartave la bandiere dal Stât patriarcjâl – […] lei di plui +

La piçade / Fevelìn di autonomie pluio mancul diferenziade

Mastiefumate
In Italie si torne a fevelâ di autonomie. Magari par dâi cuintri, ma si torne a discuti. La Lega cu la propueste di leç su la autonomie diferenziade e torne a metile in cuistion. Dopo la Secession de Padanie, la Devoluzion, la Gjestion des Regjons dal Nord, dutis cuistions ladis in malore, cumò Calderoli al […] lei di plui +