Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
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VIERZIDURE – In File, cui voi dal popul

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La storie furlane viodude cui voi dai puars le veve za screade Tito Maniacco, cun I senza storia”; che al fos pussibil fâ une cuintristorie” dal nestri popul lu veve za sclarît pre Bepo Marchet; ma cumò che lôr no son plui achì a contânus cemût che i nestris vons cence blason a vevin lassât un segn te linie dal timp, chest compit al passe a storics come Furio Bianco, docent de Universitât dal Friûl e espert di storie moderne.
Il professôr Bianco al à viert i incuintris di In file” ai Colonos di Vilecjace cuntune serade su La crudel zobia grassa” dal 1511. E nol podeve jessi di miôr par vierzi il cicli dedicât ai ribaltons”, parcè che lui – a partî de publicazion di Contadini e popolo tra conservazione e rivolta. Ai confini orientali della Repubblica di Venezia tra ‘400 e ‘800″ – al è une autoritât rispiet a ducj chei moviments di proteste e ribelion che a àn savoltât il Friûl e la Europe interie dal 1348 al 1789.
IL CONTEST STORIC_ Chel dal 1511 al è un savoltament particolâr – al conte – che al è espression clare di une ete dulà che la Italie e la tiere di Vignesie a jerin intune situazion dificile”. Cui Turcs aes puartis, la Francie e la Spagne che si zuiavin la penisole daspò che Carli Otâf al veve rot ogni ecuilibri politic, la pâs par Vignesie e jere utopie. La leghe di Cambrai comandade de France e veve batût i venits a Agnadello tal 1509 e la Serenissime e jere pardabon stremade. I siôrs de periferie in chê vuere a forin protagoniscj di maçalizis no di pôc: a Muçane lis masnadis di Frangipane a gjavarin vie une gamele di voi ai contadins che no prontavin la mangjative par lôr”.
IL RIBALTON_ Il professôr Bianco al cjale a chescj fenomens come a une precondizion necessarie par un ribalton”: par vê un savoltament di contadins nol coventave par fuarce che la int e patìs la fam. Al bastave che no fos rispietade la economie morâl” che e dîs che i sorestants no àn mai di gjavâ ai sotans la dignitât di vê alc par sorevivi ancje se salacor lu cjatavin tes tieris comuns che no vevin nissun paron”. Bianco al à studiât lis proprietât coletivis soredut lant a viodi lis alienazions che Vignesie e à fat di lôr lant a deprivâ i vilans dal Friûl e de Cjargne di buine part de risultive de lôr sussistence (Nel bosco. Comunità alpine e risorse forestali nel Friuli in età moderna” dal 2001). No dome: lant a scrutinâ di insom fin dapît lis cjartis dai tribunâi de Serenissime e di chei eclesiastics al à scuviert storiis di bandîts e brigants che nus regalin un cuadri no propit compagn a chel dal furlan salt, onest e lavoradôr”: baste lei Contadini, sbirri e contrabbandieri nel Friuli del ‘700″, jessût tal 2005.
VERETÂT CENCE PREJUDIZIS_ Bisugne cirî dut ce che il timp al à tasût: chest al è il compit dal storic” al dîs Bianco, che al specifiche che par fâlu no bisugne vê nissun prejudizi. Si scuen cjalâ lis robis cemût che a son, cence volê dimostrâ tesis prefabricadis, che no puartin di nissune bande e a convincin dome chei che a vuelin jessi convints”. Ma cence volê dimostrâ l’indimostrabil Bianco al è sigûr che il 1511 al mostre come che il Friûl al resti al centri di un scjas european che in chei agns al viôt i contadins ribelâsi in Gjermanie, Austrie e tai Balcans. Un sfuarç di comparazion jenfri di chestis ribelions al è un lavôr seri che al è di percori fin dapît” al spieghe Bianco, che al riten necessari capî cemût che chescj episodis di justizie somarie” che a vegnin dal bas a presentin une logjiche e un imagjinari cence cunfins”. La lote dai vilans si sparnice pardut: in Alsazie tal 1513, in Transilvanie tal 1514, in Slovenie tal 1515, tal Imperi daspò de Riforme protestant cu lis rivoltis di Thomas Muntzer in Gjermanie e Michael Gasmaier in Tirôl tal 1525, fin a rivâ a chê di Matija Gubec in Cravuazie tal 1573. Bataiis che a vuelin reclamâ rispiet pes autonomiis e pai dirits elementârs dai popui, e che a mostrin cemût che la int si cjalcje ma no si creve e – cuant che mancul tu tal spietis – e stice fûcs che no si rive a distudâju facilmentri. Ma une robe e je la fuarce, che e rive a svindicâsi dai nobii cuntune crudeltât e une tristerie cence limits, une robe e je la cussience: e se ator pe Europe i cjâfs des rivoltis a son deventâts erois, incjarnazions de identitât dai lôr popui, nô di che Joibe Grasse o savìn dome che la furie dai contadins e fo sbrenade di un nobil, e ancjemò venit, come Antonio Savorgnan – che tal 1512 al fo copât a Vilac e il so cuarp dât di mangjâ ai purcits. Puar chel popul che nol cognòs i siei erois…
Walter Tomada

La piçade / Fevelìn di autonomie pluio mancul diferenziade

Mastiefumate
In Italie si torne a fevelâ di autonomie. Magari par dâi cuintri, ma si torne a discuti. La Lega cu la propueste di leç su la autonomie diferenziade e torne a metile in cuistion. Dopo la Secession de Padanie, la Devoluzion, la Gjestion des Regjons dal Nord, dutis cuistions ladis in malore, cumò Calderoli al […] lei di plui +

L’EDITORIÂL / Miôr furlans o citadins dal nuie?

Walter Tomada
I popui a àn une identitât ancje se no le vuelin. Tant che ogni om al nas e che al cres cuntun non, un cognon, un puest di divignince, e un document che lu comprove, cussì ancje i popui a vegnin di un timp lontan e di une tiere dongje, a clamin lis robis intune […] lei di plui +

Apontaments / Tarcint, Vinars 6 di Setembar aes 18, Presentazion dal libri “Feminis furlanis fuartis” di Erika Adami te terace de Biblioteche Comunâl

Redazion
L’apontament si tignarà doman, Vinars ai 8 di Mai, aes 18, te terace de Biblioteche Comunâl, vie Divisione Julia a Tarcint. La Aministrazion Comunâl di Tarcint cun la Comision de Pari Oportunitât nus invide ae presentazion dal libri di Erika Adami “Feminis furlanis fuartis” che viodarà la partecipazion di une protagoniste dal libri e de […] lei di plui +